Парады бацькам па прафарыентацыі
Вы павінны памятаць, што самыя галоўныя настаўнікі дзіцяці – гэтыя вы. Майце на ўвазе, што добрыя адзнакі дзіцяці ў школе, яшчэ не азначаюць, што ён атрымае поспех у жыцці, калі не вызначыцца правільна. Жыццё, у якую яны ўступаюць, – гэта новая вучоба. І троечнік, увесь час які асвойвае новую справу, можа хутка дагнаць выдатніка, якому новая справа і веды даюцца цяжэй.
Вы памятаеце сваё дзіця маленькім, калі ён толькі пачынаў хадзіць? Ён валіўся і ўставаў, ізноў валіўся, ізноў уставаў. Так можа быць і ў сталым жыцці. Дапамагайце яму ўставаць, аналізуйце вучыннікі падзення, падказвайце! Бо вы ведаеце свайго дзіця лепш усіх. І вы можаце яму дапамагчы шмат у чым – у тым ліку і пры выбары прафесіі.
Вы больш адчуваеце. Навошта ў яго ляжыць душа. Не забівайце ў дзецях ініцыятыву! Раскіданыя ў пакоі правады, ніцікі, вырабы, выкрайкі, малюнкі, выразкі – гэта не смецце. Гэта схільнасць, захапленне. Гэта – пачатак выбару прафесіі. Ці спазнанне таго, што потым спатрэбіцца ў жыцці.
Памятаеце! Раячы штосьці дзецям пры выбары прафесіі, вы выкладаеце свае перавагі, г.зн. тое, што падабаецца вам. Але гэта не абавязкова можа падабацца вашаму дзіцяці. У свеце няма аднолькавага лісця, двух аднолькавых адбіткаў пальцаў, двух аднолькавых людзей, двух аднолькавых інтэлектаў. Падказвайце, абмяркоўвайце, узважвайце, але прымаць рашэнне падайце свайму дзіцяці. Ён лепш ведае, навошта яго больш вабіць.Ваша дзіця магло дрэнна вучыцца (ці вучыцца) у школе таму, што ў яго недастаткова закладзены вербальна-лінгвістычны інтэлект, а школа менавіта на яго і арыентуецца. Але ў дзіцяці могуць быць (і ёсць!) іншыя выгляды інтэлекту. Дапамажыце дзецям іх пазнаць і расчыніць. Усе дзеці здольныя, усё жадаюць вучыцца! Але не аднаму і таму ж і не аднолькавым спосабам. Можа, ваша дзіця апынецца здольным да засваення прафесіі праз практыку. Прыцягвайце яго да ўсяго, дзе штосьці трэба рабіць і цяміць самому. Шматлікія менавіта так навучыліся гуляць на музычных прыладах, не ведаючы нот і не беручы ні ў каго ўрокаў. Але ў іх было жаданне! Памятаеце: «цярпенне і праца – усё ператруць»!
У свеце налічваецца каля 40 тысяч розных прафесій, і сучаснаму школьніку, безумоўна, няпроста зрабіць правільны выбар, знайсці для сябе такую спецыяльнасць, якая зможа задавальняць як з маральнага, так і з матэрыяльнага пункту гледжання, і адначасова будзе запатрабаванай на рынку працы. Каб дапамагчы дзецям прыняць правільнае рашэнне, у школах раёна рэгулярна праводзяцца мерапрыемствы па прафарыентацыі.
Вось і на працягу апошніх двух месяцаў прадстаўнікі навучальных устаноў сельскагаспадарчага профілю наведвалі сярэднія школы раёна, каб пазнаёміць юнакоў і дзяўчат з умовамі паступлення на дзённую і завочную форму навучання, расказаць пра тыя спецыяльнасці, якія зараз карыстаюцца найбольшым попытам на рынку працы. У ходзе шматлікіх сустрэч, ініцыятарам правядзення якіх выступіла упраўленне сельскай гаспадаркі і харчавання райвыканкама, дзеці атрымалі даволі падрабязную інфармацыю пра дзейнасць Беларускай дзяржаўнай ордэнаў Кастрычніцкай рэвалюцыі і Працоўнага Чырвонага Сцяга сельскагаспадарчай акадэміі (г. Горкі), Лепельскага дзяржаўнага аграрна-тэхнічнага каледжа, Смальянскага дзяржаўнага аграрнага каледжа, Полацкага дзяржаўнага аграрна-эканамічнага каледжа і Полацкага дзяржаўнага прафесіянальнага ліцэя сельскагаспадарчай вытворчасці (г. п. Ветрына), а таксама Глыбоцкага дзяржаўнага прафесіянальнага ліцэя. Менавіта гэтыя навучальныя установы займаюцца падрыхтоўкай спецыялістаў, недахоп якіх асабліва адчуваецца ў сельскай мясцовасці. Так, напрыклад, абітурыентам, якія плануюць набыць вышэйшую адукацыю, Беларуская сельскагаспадарчая акадэмія прапануе вучобу па спецыяльнасцях: агранамія, заатэхнія, тэхнічнае забеспячэнне працэсаў сельскагаспадарчай вытворчасці, бухгалтарскі улік, аналіз і аудыт, эканоміка і кіраванне на прадпрыемстве.
Прыемнай нечаканасцю для 20 прадстаўнікоў сельскіх школ раёна стала прафарыентацыйная экскурсія ў Пастаўскі дзяржаўны прафесіянальны-тэхнічны каледж сельскагаспадарчай вытворчасці, якая адбылася дзякуючы фінансавай падтрымцы ААТ “Жвіранка”. У каледжы займаюцца падрыхтоўкай будучых слесараў па рамонту сельскагаспадарчых машын і абсталявання, вадзіцеляў аўтамабіля катэгорыі С, трактарыстаў-машыністаў катэгорый А, Б, В, Г, Д, муляраў, іншых спецыялістаў. Пасля заканчэння установы навучэнцы набываюць прафесіянальна-тэхнічную ці сярэдне-спецыяльную адукацыю.
У час паездкі школьнікі пабывалі на экскурсіі ў навучальнай установе, наведалі Дом культуры каледжа, паглядзелі канцэрт. У дзень прыезду шаркаўчан праходзіла свята электраманцёраў і электрагазазваршчыкаў. Мерапрыемствы, прысвечаныя розным прафесіям, па традыцыі кожны месяц праводзяцца ў сценах каледжа. Дзякуючы такім формам работы прадстаўнікі маладога пакалення ў цікавай, забаўляльнай форме знаёмяцца з асаблівасцямі сваёй будучай спецыялізацыі.
НОВЫЯ ПРАФЕСІІ
У бліжэйшы час на рынку працы пачалі інтэнсіўна з'яўляцца новыя прафесіі. Мерчандайзерам, супервайзер, копірайтэр, дэвелапер … Чым займаюцца гэтыя людзі? Пра гэтыя і іншыя новыя прафесіі скажа вам Краіна Саветаў.
З канфігурацыяй эканомікі змяняюцца прыярытэтныя сферы дзейнасці, і з'яўляецца патрэба ў новых спец. Частка новых прафесій прыйшлі да нас з Захаду, не маючы аналагаў, а частка – гэта крыху пераробленыя старыя прафесіі. Назвы новых прафесій аддавалі перавагу не перакладаць на расейскую мову, зрабіўшы кальку з брытанскага. Адсюль – нязменныя напорыстыя пытанні уладальнікам новых прафесій з гучнымі назвамі: "Дык а чым ты ўсё-жа займаешся?"
Большая частка новых шматспадзеўных прафесій ставяцца да сфер, якія на дадзены момант больш патрэбныя, а, азначае, ажыўлена развіваюцца. Гэта сфера продажаў (Ствараць прадукты і паслугі мы за стагоддзі навучыліся, зараз гэтага не дастаткова – неабходна ўмець іх рэалізаваць), IT-сфера і прафесіі, звязаныя з узаемадзеяннем з людзьмі (PR, падбор персаналу, праца з кліентамі). Давайце больш падрабязна спынімся на кожнай катэгорыі новых прафесій.
Новыя прафесіі ў сферы продажаў
Ці не досыць ўмець вырабляе прадукты альбо аказваць паслугі. Сучасны асартымент прадуктаў у паслуг так багаты, што сам па для сябе кліент да вас не прыйдзе – яго неабходна прыцягнуць і заінтрыгаваць. У дадзеным выпадку на дапамогу прыходзяць спяцы ў галіне продажаў.
Уявім, у вас прадукт пэўнай маркі. Як запэўніць пакупніка, што яму патрэбен канкрэтна гэты прадукт? Для гэтага вам патрэбен брэнд-менеджэр. Не трэба блытаць брэнд-мэнэджара з мэнэджарам па продажах. Ён не так рэалізуе прадукт, колькі раскручвае марку. Для гэтага ён праводзіць маштабныя PR-акцыі (прэзентацыі, выставы).
Калі ў вас вялікі тавараабарот, вам не абысціся без мэнэджара па лагістыцы. Лагістыка – гэта кіраванне рэчавымі і інфармацыйнымі патокамі. Задачка мэнэджара па лагістыцы (лагістыка) – забяспечыць зладжаную работу ўсіх падраздзяленняў. Лагістык кіруе пастаўкамі, арганізуе грузапаток, трымае пад кантролем перавозкі грузаў, прыём і здачу грузаў.
Супервайзер трымае пад кантролем дзейнасць гандлёвых прадстаўнікоў. Ён размяркоўвае між падначаленымі ўчастка работ (маршруты), вызначае мэты і задачы гандлёвых прадстаўнікоў, заахвочвае і карае служачых.
Мерчендайзеры адказвае за прасоўванне прадукту ў рознічным гандлі, прама на месцах продажаў. Ён трымае пад кантролем размяшчэння прадукту на паліцах, рэкламу прадукту, цэны на яго. Менеджэр арганізуе прома-акцыі ў месцах продажаў, інструктуе персанал, высочвае дынаміку продажаў прадукту і часта дае справаздачу па ўсіх таварах.
Натуральна, любы з нас сутыкаўся з прамоўтэрамі. Звычайна яны прапануюць выпрабаваць прадукт у велізарных гіпермаркетах. Іх задачка – заінтрыгаваць пакупніка, даўшы яму самому ацаніць густ і якасць прадукту. Прамоўтэр – всераспространенная праца для студэнтаў.
Новыя прафесіі ў сферы IT
Сфера інфармацыйных тэхналогій развіваецца проста хутка, а мы ўсё працягваем па звычцы называць IT-спецыялістаў праграмер, кампутарнымі і адміністратарамі. Па сутнасці, у сферы IT існуе вялікая колькасць розных прафесій.
Праграмер – Гэта зусім не хоць які-небудзь чалавек, здольны паставіць вам аперацыйную сістэму, як многія з нас прывыклі думаць. Па сутнасці праграмераў займаюцца распрацоўкай прыкладанняў, іншымі словамі піша шматфункцыянальныя кампутарныя праграмкі на розных мовах праграмавання.
Веб-праграміст робіць сайты, выкарыстоўваючы адмысловыя мовы праграмавання і тэхналогіі: HTML, CSS, PHP, MySQL, JavaScript і іншыя. Але для таго, каб вэб-праграміст здолеў напісаць код вэб-сайта, вэб-дызайнер павінен зрабіць шаблон вэб-сайта. Вэб-дызайнер адказвае за дызайн вэб-сайта: знешні аблічча вэб-сайта ў цэлым, лагатыпы, банеры, навігацыю па вэб-сайту.
Тэстары інспектуюць напісаныя праграмераў праграмкі альбо зробленыя вэб-праграмістамі і вэб-дызайнерамі вэб-сайты на наяўнасць памылак, зручнасць і функцыянальнасць, паказваючы, што неабходна дапрацаваць.
Копірайтарамі спачатку называлі прафесіяналаў па распрацоўцы маркетынгавых слоганаў і напісанне маркетынгавых тэкстаў, але цяпер гэтая прафесія трактуецца шырэй. Копірайтэр дапамагаюць напоўніць вэб-сайт кантэнт, займаючыся напісаннем унікальных артыкулаў для розных вэб-сайтаў.
Сістэмныя адміністратары наладжваюць і абслугоўваюць лакальную сетку і кампы юзераў у кабінетах і на прадпрыемствах. Спрошчана кажучы, іх задачка – глядзець, каб кампы і перыферыя (друкаркі, сканары і да т.п.) і лакальная сетка заўсёды працавалі спраўна
Новыя прафесіі ў працы з людзьмі
Рэсэпшыяніст займаецца першасным прыёмам кліентаў – асабіста або па тэлефоне. Яго задачка – сустрэць і павітаць кліента, а потым навесці яго да Адпаведна спец. Ён рэгіструе гасцей і тэлефонныя званкі, разбірае карэспандэнцыю і дае гасцям даведкі.
У перспектыве ресепшионист можа стаць офіс-менеджарам. Офіс-менеджар – гэта "сэрцайка кабінета", бо канкрэтна ён забяспечвае працу. Ён кіруе ресепшиониста, кур'ерамі, вадзіцелямі. Яго задачка – закупляць расходныя матэрыялы і трымаць пад кантролем спраўнасць аргтэхнікі, па меры патрэбы выклікаючы рамонтнікаў.
Індывідуальны памочнік кіраўніка – Гэта не проста сакратар. Ён арганізуе працу кіраўніка канторы і нярэдка з'яўляецца пасярэднікам пры вядзенні спраў. Памочнік упаўнаважаны без дапамогі іншых весці перамовы ад імя кіраўніка і вырашаць практычныя пытанні, якія знаходзяцца ў сферы яго кампетэнцыі.
HR-менеджар займаецца працай з персаналам, пачынаючы ад найму і заканчваючы звальненнем. Ён распрацоўвае сістэму кіравання персаналам, арганізуе зладжаную работу калектыву, які адказвае за матывацыю служачых, знаходзіць у іх асабісты падыход – увогуле, глядзіць, каб калектыў працаваў як адзінае цэлае.
Дапамагаць HR-мэнэджара можа каўчар. Ён займаецца канкрэтна матывацыяй служачых, раскрываючы іх патэнцыял і развіваючы ў падыходным кірунку магчымасці персаналу. Гэта дазваляе павялічыць прадукцыйнасць і эфектыўнасць працы, вельмі выкарыстоўваючы здольнасці кожнага супрацоўніка.
Такім чынам, новыя прафесіі на рынку працы можна адшукаць на хоць нейкі густ. Новыя прафесіі 21 стагоддзя вельмі перспектыўныя, бо менавіта яны дапамагаюць насельніцтву зямлі ісці ў нагу з цягам часу.